Tuesday, December 2, 2008

Tips!

Jag har under de senaste åren hört minde trevliga saker om hur aluminium kan påverka kroppen. Bl.a. här det upptäckts eventuella länkar mellan för mycket aluminium och Alzheimers, men även andra sjukdomar såsom bröstcancer (dock inte lika mycket tyngd i denna debatt). Det pratas ganska mycket hit och dit. Men oftast så brukar det ju inte vara någon rök om det inte finns i alla fall en liten brasa någonstans...

Så gott som alla deodoranter på marknaden idag har aluminiumföreningar av något slag, oftast aluminium klorhydrat eftersom det är så effektivt i att stoppa svettningar och därmed lukt. Kolla lite på nätet, speciellt gällande Alzheimer, vilket det faktiskt finns bevis som tyder på att aluminium kan vara en bit i pusslet.

Så vad kan man då göra för att undvika att få i sig för mycket aluminium? Ganska enkelt; byt deodorant!!! För några år sedan beslutade jag mig för att sluta använda deodorant med aluminium, men det var inte lätt att hitta någon, speciellt inte i mina vanliga affärer. Det visade sig dock att Adidias har en version, både för män och kvinnor. Deras dofter är lite sportigare, men de har lite mer klassiska dofter med. Denna finns i de flesta affärer här i USA. Jättebra!


Men ibland vill man ju ha lite variation, och en dag råkade jag se att min vanliga mataffär, Publix, hade börjat sälja Tom's of Maine. För er som känner till detta märke vet att de oftast säljer sina varor i hälsokostaffärer, deras produkter är helt naturliga och har aldrig testas på djur och är dessutom miljövänliga.

Jag såg att de hade en deo som dessutom var aluminimfri, så jag plockade ner den från hyllan. Det fanns lite olika dofter, såsom citrongräs, lavendel, aprikos. Och så oparfymerad. Jag hade fått tag på en med aprikosdoft. En sniff och så var jag såld! Åh vilken himmelsk doft! Jag skulle ha kunnat glufsa i mig hela deodranten! Så om ni har möjlighet att prova denna naturliga deo så rekommenderar jag det. Gudomlig...

Och hur funkar den? Precis lika bra som en vanlig deo, fast UTAN de där nedrans vita fläckarna på kläderna! Stor bonus!!! Det enda som jag inte gillar är att det kan kännas lite klibbig precis när man applicerat den, men den torkar ganska snabbt. Och så länge man inte har linne på sig så märker man ju inte det i alla fall. Den finns både som roll-on och som stick, men jag gillar den mer fastare varianten bäst.

Det här med aluminium är ju inte färdigdebatterat ännu, men varför ta risken när det finns deodranter UTAN aluminium som är lika bra och dessutom doftar underbart?

No comments: