Friday, February 10, 2012

Fredag!

Oj oj oj vad min skalle snurrade imorse! Jag vaknade till vid tretiden och kunde sedan inte somna om. Jag tänkte på kakor och trädgårdsbestyr om vartannat.

Sarah och jag kom hem vid halv tio igårkväll. Vi hade SÅ kul båda två på Girl scouts! Supersnälla mammor att prata med, och jättesnälla tjejer som Sarah till stor del redan kände innan. Kul att tjejerna är från olika skolor, gör ju att Sarahs bekantskapskrets expanderas lite. Hon är ju ganska blyg av sig, så detta är ett gyllene tillfälel att vara mer social.

Det här med Girls scout cookies är STORT i USA... En klassiker helt klart, som har sålts av Girls scouts sedan 1919!!! Dessa kakor (8 sorter här under 2012, men det kan vara fler i andra områden) säljs endast under coockie-season vilken börjar idag och varar fram till 18 mars. Under 2007 såldes mer än 200 miljoner paket!!!

Folk är som galna efter dessa kakor, och de är goda... Man kan frysa dem och de håller i vissa fall upp till två år.



Varje paket kostar $3.50, inte alls farligt, och scouterna får 60 cent för varje sålt paket. Pengarna de får in går till de aktiviteter de gör under året, oftas med välgörenhetsinriktning. Det kan vara att de t.ex. hjälper till på ett animal shelter eller har tea party på ett ålderdomshem och allt mitt emellan.

I slutet på varje säsong ( i maj) brukar tjejerna desstom åka iväg på någon större resa och ha kul ett par dagar. Men det krävs en hel del av tjejerna för att få in pengar. Det vanligaste är att man har sk cookie booths, dvs. de har bord uppställda utanför mataffärer där folk kan köpa kakorna. Man kan sälja hemma privat också.

Försäljningen ger tjejerna en hel del erfarenhet i hur man hanterar ett miniföretag, de får lära sig att vara mer utåtgående och hur man uppför sig. Hantera pengar och planera, marknadsföring osv. En hel del värdefulla erfarenheter. Många kända affärskvinnor började sina karriärer med att sälja kakor i Girls scouts!

Hur som helst ska vi vara med minst två gånger i ett sk cookie booth, men problemet är ju att alla redan har tagit alla booth-platser och allt som var kvar är under tiden vårt svenska besök är här. Jag lyckades byta till mig ett datum för helgen innan de kommer, men kommer att behöva sälja under 2 timmar den 11 mars, en  söndag. Bör funka OK eftersom vi har planerat att i pricnip ha en beach dag just den dagen, så då kan jag nog klämma in 2 timmar... Mari, du var ju scout i Sverige, du kan ju vara med och sälja! :-)

Ett gyllene tillfälle att sälja kakor är ju på Kens kontor. Det är en hel del folk in och ut där nu under deklarationssäsngen, men det kan ju vara svårt att ta beställningar och leverera till folk som kanske bara har vägarna förbi en gång... Så jag har beställt massor av kakor ssom vi kan ha på plats och sälja direkt till folk där, bör funka bra. $252 får jag punga ut med, men jag tror det blir enklare så här. Jag beställda två lådor med Thin Mints, den mest populära kakan. Det är 24 paket totalt. Och sedan 1 låda var av de andra fyra mest popluäraste...

Och på söndag ska vi bege oss ut i kvarteret och gå från dörr till dörr. Det gäller att smida medan järnet är varmt, och eftersom idag är första försäljningsdagen har nog inte många köpt ännu hoppas jag. Sarah ser verkligen fram emot allt det här och tycker det är jättespännande, och det är ju viktigast!

Ska bli intressant att se hur det går! Jag har cookies i skallen just nu så det bara snurrar om det! :-)

1 comment:

Anonymous said...

Det ska nog inte bli några större problem med försäljningstiden på söndagen, jag kan hjälpa till genom att KÖPA lite...
Smart det där med Kens kontor, bara nu han kan hålla sig borta från gosakerna...

-Mari-