Thursday, February 2, 2012

Űberstressig eftermiddag...

Igår var det inte så kul. Jag hade flera arbetsprojekt som jag jobbade på, och det rullade på med bra flyt. Jag gillar när det blir en del på G, får mer gjort då.

Men så kommer någon idiot och sätter pinnar i hjulet! Igår var det tre olika idioter, så det ena på det andra. Trog jag säkert fick något grått hår på köpet...

Ibland går det inte att resonera med folk. Vissa översättningsagenturer jag jobbar med är väldigt stora med kontor över hela världen. Ibland får man en projektledare som inte riktigt fattar vad de sysslar med. Jag fick tre sådana igår... Några exempel på gårdagen:

Den ena hade dagen innan skickat ett jobb bestående av tre omgångar. Allt hanteras via en Internet-portal, hon laddar upp, jag får meddelande om att det är redo, jag laddar ner, gör mitt jobb och laddar upp igen. Hon hade nu laddat upp fel filer för den andra omgången, det var samma filer som jag redan hade jobbat på!

Jag kontaktade henne på en gång och sa att hon laddat upp fel och att jag står på standby. Hon är i Kaliforninen, så de jobbar ju i alla fall tre timmar senare än mig. Men nej, inga filer!

Igår fick jag ett arg mail som undrade varför jag inte laddat upp den andra omgången, bara den första och den tredje. Igen påminde jag henne om att jag inte hade korrekt filer. Jag tom skickade en skärmdump som klart och tydligt visar Internet-portalen med hennes meddelande om att den andra omgången är redo, fast med fel filer uppladdade.

Nejdå, JAG måste ha ändrat på det! Hur skulle det gå till? Jag har ju inte någon tillgång till hennes sida av portalen? Väldigt mysko att hoppa på mig sådär... Till slut fick jag de korrekta filerna utan någon förklaring eller ursäkt. Väldigt dålig stil tycker jag. Och jag som alltid är så snäll och trevlig mot henne!

En annan kille som jag hade levererat ett redigerarjobb till började helt plötsligt ringa och skicka mail om att jag minsann inte hade levererat alla filerna! Jag bad honom lungt att läsa mitt leveransmail... där står det tydligt att jag endast bifogat EN fil eftersom den andra inte hade några rekommenderade korrigeringar! Oj, umh.. OK då... Inget hyfs alls.

Den tredje var en knasig tjej i NY som försökte hitta fel efter fel i en översättning som jag redigerat. Väldigt konstiga saker, så jag fick skriva ner de svenska skrivregler som gäller och förklara mig för än det ena än det andra. Aldrig varit med om maken! Sen fick jag ett argt mail tillbaka lite senare med en undrar varför ett visst namn inte har översatts och varför jag inte korrigerat detta! Igen, jag fick lungt förklara att namnet ifråga ju var PRODUKTNAMNET och alltså inte skulle översättas... Öhhh... OK.

Så inte nog med att man har fullt upp med att jobba, man ska behöva sitta barnvakt åt unga projektledare som inte verkar ha koll på läget! Turligt nog är detta ovanligt, och oftas jobbar jag med erfarna och smarta personer...

Men igår kväll var jag mentalt slutkörd... Jag beslutade mig för att jag behövde en dos crack. För det måste vara crack Gianni's Italian Restaurant har i sin mat, så enormt beroendeframkallande är den...
:-)

Det blev spaghetti och köttfärsås och deras gudomliga bröd, med glass som efterrätt - jag var tvungen helt enkelt!

Idag är det tillbaka till NORMALT arbete och bättre ätande! (Har massor av supergoda grönsaker från grönsaksfarmen hemma nu...) Sådana jobbdagar är inte bra för hälsan alls!

I andra nyheter så svimmade Bob igår. Eller nått. Vi var ute och gick och helt plötsligt stod han helt stilla och liksom lutade som bara den. Det tog ett tag innan han blev normal. Men nu verkar allt vara OK igen. Tur att han ska till veterinären för sin tandrengöring imorgon, så de kan kolla honom lite. Gamla gubben!

3 comments:

Victoria said...

Trist att du råkade ut för tre dumskallar på samma dag!
Ang Bob funderar jag på om det kan vara någon typ av epilepsi..? Det är tydligen inte alls ovanligt för äldre hundar. Kram!

SweFlo said...

Han hade epilepsiliknande anfall när han var liten och sjuk, de sa att det var pga av brist på röda blodkroppar och han inte fick tillräckligt med syre till hjärnan. Läskigt! Han har precis varit sjuk, inte riktigt bra ännu, så det kan ju bero på det!

Anonymous said...

Stackars liten Bob, och stackars Tina som får styra upp en massa ohyfsade människor. Men kanske lika bra att ta tre på en dag så dröjer det jäääätte länge tills de dyker upp igen, eller?
Det är ju faktiskt en sak att få en tillsägelse eller konstuktivkritik när man gjort fel men när man inte ens gjort fel & de är obefogat ohyfsade och i allmänhet störda och sen inte kan be om ursäkt då kan man bli jäkligt förbannad. Jag tycker du förtjänade crack-maten!

-Mari-
ps. sitter här ock drömmer mig 5 veckor fram i tiden, till en si så där 30 grader och sol som inte kommer sitta helt fel då det är runt minus 10 grader och snöar förfullt ute (även om det i och för sig är vackert)....