Friday, February 24, 2012

Micropeel

Så hur gick det nu igår? Jag har ansiktet i behåll och är SÅ nöjd!

För det första visade sig detta SPA vara superlyxigt, så härligt att komma in där och bara känna sig avslappnad. Verkligen toppenjobb med att få till rätt miljö därinne.

Sedan visade sig det att tjejen som ska göra min micropeel är den sjuksyster som jag hadedå jag fick min första blodpropp i benet. Hon jobbade då hos den läkare som opererade in mitt vena cava-filter, och  hon är bara trevlig och man känner sig som om man umgås med en gammal kompis i hennes sällskap.

Jag var inte helt hundra på vad presentkortet skulle ge, men det var över förväntan.

Först fick jag en rejäl djuprengöring. Sedan använde hon en sådan där speciell lampa så man kan se eventuell solskada och torrhet under hudens yta. Jag blev verkligen förvånad att jag hade minimalt med solskada, mest bara lite längst upp i pannan och så ganska torrt just under ögonen.

Sedan var det dags för microdermabrasion. Det går ut på att de i princip sandblästrar huden med små superfina kristaller. Man slipar av det yttersta hudlagret. Det kände sungefär som en katt med stor och sträv tunga som slickar en. Dessutom används vakuum, vilket gör att hudens blodcirkulation kommer igång ordentligt. Bra sätt att få bort melasma och bruna solfläckar och i allmänhet jämna till huden. De med akne-ärr har stor fördel av en sådan här behandling, t.ex.

Sedan var det dags för peeling-delen. Jag fick en med enzymer från granatäpple och papaja. Jävlar i mig vad det brände! Hemma-peeling, släng dig i väggen liksom! Efter att peelingen masserats in så försvann den brännande känslan och kvar var ett minimalt tinglande. Efteråt fick jag varma handdukar över ansiktet och axlarna och en liten ryggmassage. Peelingen lämnades kvar på ansiktet och jag skulle inte skölja av den förens jag gick till sängs.

Efter en sådan här behandling är huden lite rå (fast det syns i princip inte alls, känns bara lite känsligt). Man ska inte svettas för mycket eller vara ute i solen under 72 timmar, och sedan ska man se till att skydda sig med en hög solskyddsfaktor.

Det här var helt klart min grej, passar perfekt för min torra hy som behövde bli av med några lager gammal torr hud. Dessutom kommer collagen-produktionen igång, vilket i sin tur hjälper huden att se fräschare ut. Och ansiktet var lent som en barnrumpa efteråt!

Jag fick ett erbjudande att gå på två till behandlingar med en månad emellan till halva priset, så det slog jag till på. Just microdermabrasion har jag velat prova i flera år, eftersom det kan avhjälpa hudförändringar som är på G att gå åt cancerhållet. Och med tanke på de basalcellscancer jag redan haft på övriga kroppen så kan det ju inte skada. Dessutom var det härligt med behandlingen och en investering i sig själv är väl aldrig fel...

Jag har dessutom övertalat Ken att prova samma behandling (dock bara en micropeel ) och sedan göra IPL (en sorts laser) runt näsan och på kinderna. Han har gnällt i flera år om sina brustna blodkärl på näsan som får honom att se ut som om han druckit för mycket eller nått. Han hade till och med tid att få laserbehandling i höstas men fick avbeställa pga jobbet i sista stunden. Men NU ska det bli av, efter skattesäsongen är slut i april... Micropeelen behövs ju inte iegentligen, men den kan ju inte skada heller. Jag tycker han är modig som vågar prova i alla fall! :-) Jag fick ett rabattkort för honom att använda, så han sparar ju dessutom lite pengar på behandlingarna.

Jag skulle behöva lite IPL run tnäsan också, har en hel del brustna blodkärl där som jag inte gillar. Jag väntar och ser hur Kens resultat blir för att se om det är värt det.

Spännande saker som jag aldrig trodde jag skulle våga mig på! Jättekul var det i alla fall att äntligen få prova microdermabrasion.

Och nu: FREDAG! :-)

No comments: