Friday, February 17, 2012

Trädgårdspyssel

Idag hade jag bara några jobbprojekt inplanerade på morgonen, och det är mulet med en mycket liten chans för regn under dagen. Varmt och skönt men ingen sol. Perfekt för att ta tag i mina trädgårdsprojekt!

3 timmar har jag nu arbetat som bara den och jag är helt slut, sitter nu här och njuter efter min dusch, KLAR! Mina fingertoppar och naglar gör skitont efter att ha kånkat och spridit ut åtskilliga säckar med mulch. Har säker massor av små träflisor som inte syns under naglarna. Men som sagt, det är ju klart nu!

Tog inga kort innan, men föreställ er grått, trist och allmänt deprimerande.

Så här ser det ut nu:

 Här ser man början på en av rabatterna och dessutom det nymålade garaget

 Den här rabatten hade hibiscus av olika sortern innan, men efter 8 år och två hårda vintrar såg de eländiga ut, så jag tog bort dem och planterade nya, alla i samma färg och av samma sort.

 En hel del mulch går åt framför entreen.

 En svensk välkommen-skylt måste man ju såklart ha på dörren!

 Och en söt ringklocka...

 Vid entreen har vi mörkrosa pelargoner...

...rosa petunior

 ...och röda pelargoner

 Här är en närmare bild på hibiscusen

 Jag planterade fyra prydnadsgräs framför kontorsfönstren. Dessa kommer att sprida ut sig som en matta och får vackra, skira klarblå blommor

 Här på baksidan fanns det ingenting förut, så denna rabatt är helt ny. Här planterade jag pentas, eller sk star flowers. Dessa sprider också ut sig och blir sådär lagom höga. Dessa är av tropisk natur och det bästa är att både fjärilar och kolibrir älskar dem!

 Den andra, lite mindre, nya rabatten med samma sorts blommor

 Närmare titt på pentas/star flowers

 Pentas

Här är mina EarthBoxes med starka pepparfrukter och örter. Har inte fixat så mycket här ännu, behöver bland annat spola av altanen efter all jord som jag släpat runt med!

Ska hämta Sarah om 1½ timme, tror vi ska ta en svängt till Target eftersom vi behöver en del grejer. Nu kan i alla fall helgens utlovad regn komma, för nu är planterandet klart för den här gången!

Trevlig helg alla!

No comments: