Tuesday, August 3, 2010

Huset igen

Väntar på att mäklaren ska höra av sig om vilken dag som passar för husinspektionen. Han ska fixa med termitinspektören.

Det verkar också som om datumet för betalning och överlämnande av nycklarna är satt som 23 augusti av banken. 3 veckor alltså.

Hoppas att jag nu överlever med en massa ungdomar i huset tills dess :-)! Det är inte helt lätt. Igår kväll fick de för sig att de tyckte det var lite varmt inne. Normalt brukar man ha AC på ca 25.5 grader C. Jag har min på 25, alltså 77 F. Det kostar ju en hel del i el, annars hade jag nog brännt på med kallare än så.

Men nu fick de alltså för sig att programmera om hela termostaten! När jag vaknade i morse tyckte jag det var jäkligt kallt, och den satt på 20 grader! Jisses... De fick förmanande att hålla vantarna borta från termostaten, och så hintade jag med att när de flyttar bort till huset så kommer elräkningen att vara i deras namn, så lägre temperatur = HÖGRE elräkning. Mycket högre...

De segar på med jobbletandet. Det verkar som om hon kan få en transfer från sitt gamla jobb ner hit, hon behöver liksom bara ta tag i det hela lite. De är ganska lata båda två får jag säga, jag tyckte jag var ganska lat som ung, men inte så här. Ska nått göras som verkligen är viktigt så får man ju det gjort liksom...

Jag har inte sett värst med energi i hans jobbletande. Det är ju läge att trappa upp det nu när de vet att de ska flytta om 3 veckor. Jobba lite innan dess vore ju smart, så de har lite extrapengar...

4 comments:

Anonymous said...

Du kan väl maila över adressen till huset till mig? Jag är sååå nyfiken.
-Mari-

Anonymous said...

Har jag missat nå´t? Är det till ungdomarna ni har köpt huset eller till er?

S w e F l o said...

Huset är inte till oss utan ett investeringsobjekt som vi ska hyra ut, och Kens dotter och hennes kille är de första hyresgästerna. Det blir nog inget hus för oss själva förrens tidigast i januari. Just nu är det stendött på marknaden i just vår prisklass i de områdena vi är intresserade av... Vi gissar att det är en del bankägda hus där och att bankerna sitter på en hel del hus som d ekommer att släppa till försäljning lite senare. Och vi har ju inet bråttom alls, så vi väntar och hoppas på en bra affär lite senare!

Petra H said...

Wow, jag tycker att det är otroligt hur fort det går med husköp i USA (och Sverige) i jämförelse med Belgien... Här tar det MINST 3 månader att få alla papperna i ordning (allt sköts av notarier). Det är så mycket administration som jag blir så trött på! Typiskt latinsk juridisk tradition... Och på tal om stendöd marknad, här är det semestertider vilket innebär att mäklare sätter ut annonser och sedan åker på semester!!!? Alltså hur seriöst är det på en skala??
20 grader är faktiskt ganska KALLT inomhus, iaf i ett tropiskt klimat där man är lättklädd! Vi hade också vår AC på minst 25 grader, både för att spara el och för att det inte skulle bli alltför stor kontrast med ute... Jag kommer ihåg när en grekisk kompis skulle låna min lägenhet i Bryssel - när jag kom tillbaka var det varmt som en bastu! Jag blev vansinnig och förklarade för honom att det var minsann inte billigt med uppvärmning och det var bättre att ta på sig en tröja och strumpor (jag lät som min far, ha ha)!! Ungdomarna lär nog inse att kyla inte är gratis i Florida...
Jag håller tummarna att de snart hittar jobb och att du står ut tills de flyttar ;-)
Kram