Monday, March 29, 2010

Mysko

Idag fick jag två paket i makens namn. Skramlade spännande, och eftersom vi inte har några hemligheter för varandra slet jag nyfiket upp paketen.

Ett innehöll två burkar med Goji Berry-tabletter. Jaha, har han beställt det? Jag vet att han försöker äta nyttigare, men Goji Berry? Ja ja...

Det andra innehöll ett bantningsmedel. Nu har han i alla fall tappat förståndet! Han är som jag, tycker att bantning gör man med förståndigt matval och motion, inte piller...

Så jag skickade en liten pik via epost. Fick tillbaka ett frågande mail. Han har då inte beställt några piller, varken bär eller andra???

Då började detektivarbetet... Tydligen var det varje paket början på en klubb, där vi skulle få burkar varje månad, till en total kostnad på $150... Scam alert! Scam alert!

Så vi ringde till företaget som vi hade sk "beställt från". Efter många om och men kom vi fram... Jorå, vi hade minsann beställt. Vi fixade så att inga fler paket skulle dyka upp. Vi hade tydligen betalt med ett Master Card med siffrorna XXX i slutet. Va? Vi har väl inget Master Card med de siffrorna???

Efter lite funderingar kom vi på att det var numret till vårt Health Savings Account-betalkort. Där vi sätter in skattefria pengar som sedan kan användas för att betala sjukvårdskostnader. Men det kortet ligger ju inlåst i mitt skrivbord??? Har ju inte använts sedan i december!

Samtal till den banken.

Jorå, ni har använt kortet för ditten och datten. Va? Kortet ligger inlåst i en lådan hemma... Nej, enligt datorn har vi fysiskt dragit kortet i en kortläsare. Va? Vart då? I Las Vegas, i tisdags. Jo sörru. Har ju inte varit i Las vegas sedan 2004. Så nu blev det en massa papper att fylla i. Kortet har spärrats och ett nytt är på väg (och såklart behöver jag det till på torsdag då jag ska till hudläkaren... suck).

Detta hände en av Kens anställda som har ett likadant kort (Kens firma betalar all sjukvård, och de får ett betalkort att använda). Så vi förelsog till betalkortsföretaget att de nog måste ha en security breach någonstans. De verkade inte så intresserade av att kolla upp det. Som tur är upptäcktes detta med en gång, och vi förlorade inga pengar.

Men varken Ken eller jag har tid att ringa runt och härva upp detta nystan. Vi ska bara vara tacksamma att vi upptäckte det i tid antar jag! Det här är ju ett konto vi inte går in på speciellt ofta, så det kunde ha tagit ett tag att upptäcka om vi inte hade fått de där paketen...

Och sedan en ännu mer irriterande sak! Jag har tjatat och tjatat på städfirman att skicka tillbaka vår husnyckel. Äntligen, efter ett evigt tjatande fick jag den på posten idag.

Men.

Det är en kopia. Inte den nyckeln jag gav henne! Vad i helvete? Hon fick ett mycket argt mail av mig med uppmaning att förklara varför hon har skickat en kopia på vår husnyckel och inte orioginalet! Alla våra nycklar är av märket Schlage och är märkta med samma siffror. Om hon nu hade tänkta att behålla en kopia så skulle hon ju varit smart nog att skicka tillbaka originalet!

Jag väntar på att höra vad för förklaring hon kan tänkas ha. Jag antar att dett akommer att sluta med en polisanmälan och att hon får en räkning med kostnaden för att byta låsen... Men vad fan är det för fel på människor? Har hon tänkt råna oss en dag eller? Va? Jävla idiotmänniska...

***Pratade just med polisen och förutom att gå till small claims court för att få henne att betala låsbyte (typ dyrare i avgift än att bara byta låsen...) och vi kan inte polisanmäla henne eftersom vi frivilligt gav henne en nyckel... Jo sörru, handy dandy! :-(

3 comments:

Desiree said...

Fasiken vad tris att behöva råka ut för sådana här lurendrejerier. Men det var ju verkligen tur att ni lyckades upptäcka det hela så snabbt innan skadan verkligen växte. Hoppas att resten av dagen blir bättre.

Kram

Nena in da USandA said...

Men vad jobbigt!!! Att ni har råkat ut både for ett kortbedrägeri och ett skumt nyckelbyte...! Hoppas att ni slipper mer obehagliga overraskningar framover.
Onskar er en skon helg istället! Glad Påsk från Indiana! :)

Marianne said...

Va! Men vad jobbigt, värst med nyckeln. Kan det vara den där städerskan som kom åt kortet på något sätt?

Hoppas inget mer händer och jag hoppas att ni redan har bytt lås!

Kram!