Wednesday, March 3, 2010

Onsdag

Vi har kommit fram till vart vi vill åka på semster nästa sommar. Jag och Sarah tänker åka till Sverige, så vi får antingen åka före eller efter det. Det beror också lite på om vi får besök fråån Sverige, det måste ju också planeras in.

Men efter mycket efterforskande blir nästa sommars semester på en Dude Ranch i Texas.

Vi kommer att köra från Florida, och stanna två nätter längs med vägen. I rak sträcka skulle det ta 24 timmar att köra, medräknat stopp och matpauser, men vi vill ju ta det lugnt och se lite längs med vägen också. Vi kommer att passera (förutom Florida då) 4 stater (Alabama, Mississippi, Louisiana, Texas), så lite att se finns det ju. Tur att vi kommer att ha en ny, större bil då!

Den här Dude Ranchen (Dude Ranch betyder ungefär gästranch, man bor på ranchen och lever cowboyliv) ligger ca 1 timma nordväst om San Antonio, mot den Mexikanska gränsen, mitt i Texas Highland. Detta är vad som kallas "the cowboy capital of the world", så rätt ställe att vara på om man vill leva cowboyliv, alltså.

Man bor i egen stuga och väljer själv om man vill delta i de många, många aktiviteterna som de har. Eller så kan man bara ta en drink och ligga vid poolen. Men det vore ju slöseri med tiden! Det ingår dessutom två långa hästridningsturer varje dag, och tre hemlagade mål mat, rejäl Texas-style såklart. Underhållning, hiking, tubing i floden, t.o.m arkeologi (indianer har bott i området under tusentals år. Dessutom kan man se riktiga fossila dinosauriespår i området.)

Många barnfamiljer kommer hit. Det är enkelt boende men rikt på upplevelser, precis så vi vill ha det. Hela familjen ser faktiskt fram emot det! Men i sommar är det ju DC som gäller, ska bli kul det med!

Jag försöker jobba undan så mycket jag kan av de projekt jag har just nu. Mitten på nästa vecka börjar ett jätteprojekt. Som tur är redigering, men det kommer att ta 3 veckor, och det är 200 000 ord som ska redigeras, vi räknar med 1000 ord i timmen, så det blir fullt upp!

I helgen ska jag och Sarah nog gå och se Alice in Wonderland i 3D, och sedan hoppas jag att vi hinner med lite trädgårdsarbete. Det har stormat här rejält och det är löv över allt! Dessutom blir det varmt i helgen, så härligt att vara ute... På söndag kanske vi hinner med en sväng till The Orange Blossom Festival vid Mixons Orange Grove. Det är en av de mest underbara dofter, citrusblommor!

3 comments:

Petra H said...

Wow, det låter som en jättekul upplevelse, speciellt för en barnfamilj. Jag är säker på att Sarah kommer att älska en sådan semester!
När det gäller PR vs DR (inte för att jag har varit i DR men hört från andra) så är PR lättare (säkrare?) att ta sig runt själv med egen bil, även om man inte pratar spanska. Vägnätet är bra, och även om skyltarna är på spanska så är de amerikanska ;-)
DR verkar vara mest resort-semestrar men puertoricanerna älskar det eftersom det är billigare och de tycker att servicen är bättre än hemma ;-) Det beror ju på vad för slags semester man är ute efter men det finns ju stora resorts även i PR.
Orange blossom-festivalen låter härlig!

Jenny said...

Vilket roligt resmål, ska bli kul att få höra så småningom vad ni tyckte! Jag har kompisa från när vi bodde i Houston (det är ju inte så långt att resa då) som var iväg på liknande, fast jag inte vet om det var sååå barnvänligt som ert låter, och som verkligen gillade det! Kram!

Ewa said...

Avundsjukan stiger mig till huvudet. Jag vill också. Fast min kropp säger nog "Nej Tack".
Vilket härligt resmål att se fram emot. Och du resa till DC är inte helt fel heller. Att få kolla in platser som man aldrig varit på är verkligen härligt.
Önskar er all lycka och glädje. Hälsa till tösabarnet.

Kramar från Styrmansgatan