Thursday, March 4, 2010

Tomboy

Jag tror vi har fått en liten pojkflicka i familjen. Men egentligen, vem säger att man är en POJK-flicka bara för att man gillar saker som anses vara mer för killar? Eller för att man inte är speciellt intresserad av Barbies och sockersöta rosa kreationer? Eller för att man gillar läbbiga insekter och att klättra i träd? Hellre leker med Bakugans än My Little Ponys?

Ja ja... Sarah har i alla fall utvecklat en personlighet som är alldeles hennes egen. Hon gillar lite av varje, men med en kraftig lutning åt "pojksidan".

Hon var jätteimpad av att åka på "Monster Truck Show", men hade inget intresse att se "Disney Princesses on Ice". Hon är lite tuff av sig, faktiskt. Inte rädd för läskiga monster eller slemmiga sniglar, intresserad av hur spindlar fungerar eller vart kackerlackorna tycker om att bo, inga gälla skrik när hon ser en orm, bara en vädjan om att "vi kan väl behålla den, snälla?"

Så jag tror vi har en tomboy, och det gör mig väldigt glad faktiskt. Att hon sticker ut lite och vågar vara sig själv. Hon kan ha rosa kjol och gilla bobsledding (hennes favvo OS-sport). Sen vet man ju såklart inte hur det blir när hon blir äldre.

Hon kanske blir en sådan där fjortis med en massa läppglans som går och trånar efter en av "The Jonas Brothers" (eller vem som är på tapeten då), suckar och tvinnar det perfekt fönade och hårt sprayade håret. Eller så kanske hon sysslar med motorcross på helgerna. Det ska bli spännande att se vad det blir!

2 comments:

Desiree said...

Det tycker jag är bara coolt och positivt att hon vågar vara lite tuff och gilla lite egna grejer. Det är bara bra om allt inte blir så flickigt eller pojkigt. Jag tror bara att hon kommer att bli mer jämnställd och få ett mer rikt liv på det här sättet. Kanske får hon också kompisar lättare som är av båda könen och det tror jag kan ge väldigt mycket.

anna said...

Jag tycker att det låter som om du har en härlig liten tjej som vågar vara sig själv. <3
kram anna