Thursday, May 24, 2007

Mobiltelefon i Sverige

Jag har en fråga till alla er aliens som tillbringar tid i Sverige då och då...

Brukar ni ha (amerikansk) mobiltelfon med er? Jag har en som är olåst och kan användas världen över. Kan jag köpa ett sådant där "engångs SIM-kort" i Sverige? Eller finns det andra alternativ som kanske är bättre eller billigare... Har även möjlightet att låna en "pay as you go" mobil i Sverige.

Inte för att jag MÅSTE ha en, men man är ju lite beroende, och vi kommer att åka runt en hel del och våldsgästa släkten...

Vi kommer dock att ta med vår LINGO-dosa, så vi kommer att ha vår vanliga telefon med oss i Sverige, och om någon ringer oss kommer det att vara samma nummer och kosta som om vi vore i Florida. Det är bara att ansluta till en bredbands-router vart som helst i världen, ploppa i en telefonsladd och voila! Dessutom kan vi ju ringa vart vi vill inom Sverige och USA gratis... Men den är ju inte portabel så...

6 comments:

Desiree said...

Vet inte riktigt vad som är bäst men jag har sparat min svenska mobil och kommer att köpa ett kontantkort (engångs SIM-kort) och andvända. Det är ju smidigt att ändå ha en mobil då man är på resande fot.

S w e F l o said...

Min mormor sa att jag kunde använda hennes kontantmobil, men jag ringde den och det var inte direk tbr aljud. Hon hade tydligen inte använt den på 1 år! Men min moster sa att hon hade en extra mobil som va rbra, så det vore väl kanske lättast... Jag är dock nyfken på om man kan använda en olåst mobil med svenska engångs SIM-kort, det hade ju varit bra! Hur funkar det med telefonnummret dock?

Anne said...

Kontantkort funkade, åtminstone för nåt år sen (kan ju ha ändrat) som att man gick in nästan var som helst, On Off, Elgiganten och liknande kedjor. Tror till och med ICA och liknande säljer numera, men ej säker. Man säger man vill starta ett kontantkort, det kostade en engångs startavgift. Då fick man direkt vid kassan ett kuvert med simkort och nytt svenskt mobilnummer. Sen var det bara att starta direkt med den befintliga mobiltelefon jag hade. De frågade ingenting om adress eller andra personuppgifter utan det vara bara för vem som helst (typ turist) att köpa ett startkuvert med ett nytt svenskt mobilnummer. Tankar på kontantkortet gör man enklast via internet.
T.ex. om man har kontantkort från operatören Comviw går man bara in på deras hemsida och tankar på/betalar för mer minuter. Tror kontantkortet är i kraft 1 år, har man inte använt det inom en 1-årsperiod försvinner numret och nästa gång du är i Sverige får du köpa ett nytt paket.

Finns ju många operatörer, kolla t.ex. comviq.se och under rubriken comviq kontant.

S w e F l o said...

Tack Anne! Jag misstänkte det kunde vara så. Ingen ide att fråga min mormor, hon vet typ hur man sätter igång mobilen... Hon har aldrig tankat mobilen själv. Stackarn. Jag satte i halsen för många år sedan då jag fick höra att hon hade nummerpresentatör. Hon är INTE något tekniksnille direkt så det var en chock! ;-)!

Annika said...

Sweflo!
Jag har köpt en mobil enkom för Sverige och Finland. Kör med At&T i USA (Nokia). Det funkar att ringa o skriva sms på den i Sve, men dyrt blir det. OCH när jag provade att sätta in mitt svenska kontantkort (Comviq) blev det stopp. Telefonen är låst på Cingulair/AT&T.
Vore jag som du skulle jag försöka låna ngns gamla avlagda mobil därhemma, och sen köpa ett kontantkort i Sve.
Man kan också tanka sit kontantkort över SMS. Det gör jag därhemma. HUR lätt som helst!!!

S w e F l o said...

Min mobil är olåst, dvs jag köpte den utanför någon service, så jag ska prova kortet i den, ananrs har jag ju andr alånemobiler att använda i värsta fall. Det är en världstelefon med så den funkar i hela världen. Vi får väl se hur det funkar!