Saturday, September 29, 2007

Kanelbullar?

Kom precis hem från en svettigt varm dag på Busch Gardens, det var lite väl varmt idag, långt över 90 F. Jag var nog inte riktigt redo för ett så stort steg som att gå omkring en hel dag i en supervarm park så där, jag kände mig jättesvag efter ett par timmar! Men kul hade vi! Nu blir det slappareftermiddag för resten av slanten...

Jag har en förfrågan, jag har ALDRIG bakat svenska kanelbullar, men skulle gära vilja prova. Så om nu någon har några bra recept skulle jag gärna vilja ha dem, men med ett krav: det måste vara med torrjäst, eftersom jag inte kan få tag på annan jäst här. Jag har svensk sirap, kardemumma och pärlsocker om det skulle behövas!

Ska bli spännande att se hur jag lyckas med det... Monica gav mig en ide, vi kanske ska ha en liten fest för några av våra vänner till jul, med tema svenskt! Bara svenska rätter, kansk lite glögg eller svensk cider, julmust osv. Skulle vara kul!

4 comments:

Louise said...

Hej!

Jag har ett gott recept (min mammas ;-) ) som jag använde för bara några timmar sedan. Använder faktiskt det samma recept för både kanelbullar, vetebröd, semlor och lussekatter, och svenskar (och andra) brukar alltid tycka de är super. Speciellt som semle- och lussekattsbullar, då de inte är så torra & tråkiga som sådana kan vara ibland.

So here goes....

(PS: Det är en rätt stor sats, kanske ca 50 bullar eller nått)

15 dl mjöl (plus en del extra vid utbakandet)
1,5 dl socker (2 dl om semlor/lussekatter)
2 tsk salt
3 tsk kardemumma
1-2 paket jäst (torr eller färsk, spelar ingen roll) (jag brukar alltid ta 2)
4 dl mjölk
1 dl vatten
150 g smält margarin
2 ägg

Fyllning kanelbullar & vetebröd:
Smält margarin, kanel & socker

Blanda allt torrt. Tillsätt äggen, lätt vispade. Smält margarin & tillsätt mjölk & vatten. När passande temperatur (för torrjäst ca 40 C), blanda alltihop; torrt & vått.

Jäs i 45 minuter.

Baka ut. Kanelbullar ==> dela degen i 4 och kavla ut till 4 rektanglar. Bred ut smält smör samt strö på socker & kanel. Rikligt med alltihop. Man ska absolut inte snåla.

Rulla ihop degen till en rulle, och skär i ca 1,5-2.5 cm bitar. Lägg dem på ett bakplåtspapper eller i bakformar.

Jäs i ytterligare 45 min.

Pensla med lätt vispat ägg och strö eventuellt pärlsocker över.

Gräddas i mitten av ugnen i 8-12 min.

249 grader C (vetebröd dock bara 200 C).

Det skulle vara allt.

Lycka till!

/ Louise :-)

Louise said...

240 grader C ska det så klart vara och inte 249, som jag skrev i min första kommentar. Sedan får du kanske räkna om det till F-grader oxå, men... ;-)
/ L

S w e F l o said...

Mmmm nu blev jag sugen, ska prova det, det lät inte alltför svårt faktiskt! Tack!

Desiree said...

Det är ju kanelbullens dag på torsdag den 4:e oktober. Det blir ju perfekt om du bakar dem tills dess.